WHO andmetel sureb igal aastal maanteeliiklusõnnetuste tagajärjel umbes 1,35 miljonit inimest. Need õnnetused lähevad enamikule riikidest maksma 3% sisemajanduse kogutoodangu mahust. Praktikas on näha, et enim kannatavad jalakäijad, jalgratturid ja mootorratturid.

Statistika kohaselt esineb 93% liiklussurmadest madala ja keskmise sissetulekuga riikides, ehkki kõnealustes riikides on ligikaudu 60% kõigist maailma transpordivahenditest. Ohustatud on enim 5–29-aastased lapsed ja noored, enamjaolt mehed.

Traagiliste näitajate vähendamiseks töötavad eri riikide valitsused välja eriprogramme, mille eesmärk on vähendada liiklussurmade arvu. Näiteks Venemaal on kavandatud liiklusohutuse strateegia aastateks 2018 – 2024 ja Rootsis kontseptsioon Vision Zero («Nullhukkumise kontseptsioon»). Seejuures on nende rakendamise tulemused täiesti erinevad.

Näiteks Rootsis sureb liiklusõnnetuste tagajärjel ainult kolm inimest 100 000 hulgast. Võrdluseks, EL-is ei ületa see arv 5,5 juhtu 100 tuhande inimese kohta ning USA-s on see number 11,4. Dominikaani Vabariigis sureb teedel 40 inimest 100 000 elaniku kohta. Ja Venemaal on iga 100 000 elaniku kohta umbes 60 hukkunut.

Strateegia rakendamine Venemaal

Programm hõlmab teeolude ja taristu parendamist, autojuhtide karjäärinõustamise taseme tõstmist ja sõidukite hooldusnõuete karmistamist. Inimesed näevad seda aga valitsuse türanniana. Ja nad on üritanud kõikvõimalikul viisil süsteemi petta – ülevaatuse vältimiseks, juhilbade ostmiseks, joobes juhtimiseks jne.

Jah, hiljuti teatas transpordiministeerium, et 80% riigi föderaalsetest maanteedest on viidud normatiivsesse olekusse. Küll aga kaovad kõnealuste teede märgistused pärast talve. Enamik neist on kahesuunalised. Sinna ei saa paigaldada liiklemissuuna jagajaid. Ja inimesed ei ole eriti altid alandama kiirust ohtlikel pööretel. Nii ongi tekkinud olukord, et programmi käivitamisest hoolimata ei ole tulemusi näha.

Kontseptsioon Vision Zero toimib Rootsis alates 1997. aastast. Selle eesmärgiks on saavutada see, et liiklusõnnetustes ei saadaks surma. Selle aluseks on veendumus «Inimene pole eksimatu». Seepärast toetavad idee autorid põhimõtet, et inimesed võivad eksida, kuid autotransport seda ei tohi teha.

Rootsis korraldati projekt Vision Zero raames ümber tavalised kaherealised teed, kus kumbki rida võttis enda alla 3,5 meetrit ja veel 3 meetrit, millele lisati veel 3 meetrit teeserva ala. Kogu riigis ja isegi naaberriigis Taanis hakati juurutama skeemi «2+1». Nüüd koosneb endine kolmerealine tee kahest reast ühes suunas ja ühest reast vastassuunas. Selline ridade korraldus vaheldub iga paari kilomeetri järel. Seejuures on read eraldatud trosspiiretega. Selliseid teid võib ehitada mitte ainult nullist uute puhul, vaid on võimalik muuta ka olemasolevaid teid, kui nende laius on vähemalt 13 meetrit.

Juba esimese 10 aasta jooksul pärast Vision Zero rakendamist on rootslased igal aastal säilitanud 145 inimese elu. Selle aja jooksul on ehitatud 12 600 turvalist ülekäigurada, sealhulgas jalakäijate sildu ja «sebrasid», mis on lisaks märgistusele ka valgustatud ja varustatud «lamavate politseinikega». Mõnede hinnangute kohaselt on need meetmed võimaldanud vähendada hukkumist liiklusõnnetustes kaks korda. Vision Zero rakendamise tulemusel on vähenenud iga-aastane liiklusõnnetuste ohvrite hulk kogu riigi teedel üle 50%.

Saavutamaks «absoluutne null» on rootslased, esiteks, lahendanud kõik teede ja teedevõrgu kvaliteediga seotud probleemid. Teiseks, on nad täiesti uuesti varustanud päästeteenistuse. Lisaks on karmistatud nõudeid autode turvalisusele. Neil peab olema 6 turvapatja ja ESP – see on juba ammu normiks. Samal ajal on SRÜ avarustes miljoneid autosid, kus ei ole isegi tulekustutit.

Järgmiseks plaanitakse Rootsis liiklusõnnetuste ohvrite vähendamiseks vabaneda ka inimtegurist. St luua autod, mis on varustatud hoiatussüsteemidega ja ebakaines olekus juhi tuvastamisel luku blokeerimisega. Rakendada uusi turvasüsteeme, nagu hoiatusseade piirkiiruse ületamisel või turvavöö kinnitamiseks. Seadusandlikul tasandil on ette näha adaptiivse püsikiiruse kontrolli süsteemide laialdast kasutamist kokkupõrgete vältimiseks . Ning hiljem pakkuda kõigile võimalust kasutada autopilooti.

Millised on erinevad turvariskid?

Venemaa «strateegiates» vaadeldakse mõningaid riske, mis mõjutavad turvalisust teedel. Nende seas – autode hulga kontrollimatu kasv, millega on seotud ebapiisav teede arendamine. Järgmine punkt – puudub toimiv mehhanism, kontroll autode tehnilise seisukorra üle. Jah, riigis plaanitakse võtta kasutusele liiklusrikkumisel foto – ja videofikseerimine. Kuid selliste meetmete tulemuslikkus ei tõota tulla kõrge. Vastavalt nendele andmetele ei saa ka kohtunik otsustada mingi 10-aastase «nagamanni» süüteo üle vaid selle põhjal, et ta sõitis autoteenindusse. Kuid milles auto omanik leppis kokku töötajaga – see on juba saladus, mis jääb looritatuks.

Lisaks ilmsetele põhjustele toovad spetsialistid esile veel juhtide keskmise ea langust ja puudulikku süsteemi juhilubade saamisel. Jutt on ettevalmistusest autokoolides ja meditsiinitõendi saamisest. Mõlemaid «pabereid» saab küllaltki fikseeritud tariifiga rahulikult osta. Järgmine päevakorrapunkt on kehtiva süsteemi ebatäiuslikkus liiklusõnnetustest teatamisel ja õnnetuses kannatadasaanutele abi osutamisel. Pilti täiendab veel hajevil juhtimislaad (mobiiltelefoni kasutamine sõidu ajal), juhtimine alkoholi või teiste sõltuvust tekitavate ainete mõju all, mootorrattakiivri, turvavöö, laste turvaistme mittekasutamine ning liiga hiline abi osutamine pärast õnnetuse toimumist.

Nagu näete, seab enamusel juhtudest inimene ise end pidevalt ohtlikku olukorda. Sageli teeb ta seda täiesti teadlikult, lootes, et «veab».

Kui kardinaalselt saab lahendada turvaküsimusi teedel?

Peakonstruktor Anatoli Junitski mõtles algselt välja SkyWay trosstranspordi kui ohutuima alternatiivi tavapärasele. Liikumine teisel tasandil – see on esimene ja peamine samm, mis võimaldab vältida mitmeid õnnetusi. Sest teedel, mis paiknevad maapinnast kõrgemal, on piiratud juurdepääs inimestele. Mis tähendab, et ei ole mingeid kokkupõrkumisi jalakäijate, jalgratturite ja mootorratturitega.

Võimalus kokkupõrkeks SkyWay veeremi ja muu objekti vahel väljaspoolt süsteemi on 100% välistatud. Võimalus sõidukite kokkupõrkeks süsteemi siseselt on põhimõtteliselt välistatud tänu ühesuunalisele liikumisele, mõõdasõidu- ja vastassuunavööndisse sõitmise võimaluse puudumisele, samuti ristmikute puudumisele. Estakaad võimaldab luua maantee ristmikke, kus moodulid võivad üksteisest mööduda, sõites erinevatel tasanditel, mille arv ei ole piiratud.

Järgmine samm, mis on juba juurutatud SkyWay transpordi kompleksi ja mida rootslased juba oletuslikult välja pakkusid, on välistada inimtegur. Unibusse ja muid trosstranspordi liike juhitakse nutika süsteemi poolt, mis analüüsib suure hulga andurite kaudu pidevalt olukorda. Ta otsustab ise aeglustada kiirust, kui «ta näeb» potentsiaalset ohtu teel või võtab signaali vastu teiste sõidukite kohta hädaolukorras.

Äsja näitas Anatoli Junitski, kui kaugele on jõutud unibussi tehisnägemise arendamisel. Juri Sorokin, kelle ülesandeks on arendada tehisintellekti ja automatiseeritud juhtimissüsteeme, selgitas, kuidas seda saavutati ja kui suur on SkyWay inseneride osa transpordi arendamisel. Intelligentne süsteem on võimeline kontrollima sõidukisisest turvalisust, jälgima olukorda kogu marsruudi vältel ja mis kõige tähtsam – tagama reisijatele mugava ja probleemivaba reisi.

Meenutage mehitamata sõidukeid. Ent oleme juba korduvalt rääkinud, et nende arengutase ei küündi veel SkyWay intelligentsete süsteemideni. Juba seepärast, et «tarkadel» sõidukitel on teedel segajad teiste liiklejate näol. Ja mehitamata sõidukitega seotud õnnetuste arv pole ikka veel nullis. Samuti on mitmeid probleeme, millele autopiloodide leiutajad veel lahendust välja ei ole mõelnud: märgid vandaalide või ilmastikuolude kahjustustest. Autopiloodi otsuste tegemisega seotud «moraalsed» küsimused. Näiteks keda päästa hädaolukorras – reisija või jalakäija? Lisaks autopiloot-liikluse seadusandlik reguleerimine. Seetõttu on veel vara seda tüüpi transpordile üle minna.

Kuid midagi on siiski võimalik ära teha – ehitada SkyWay transpordisüsteeme. Kujutlege, et enam pole juhiloa ostnud hooletuid või pohmelliga rooli istunud autojuhte. Halb teekate, mille on sillutanud altkämaksu võtnud kvalifitseerimata töötajad. Lapsed, loomad, hullumeelsed mootorratturid ja ennast täis jalgratturid – mitte keegi ei takista teid ja teie lähedasi jõudmaks ohutult punktist A punkti B. Ning see on ainus ja kõige õigem lahendus suremuse probleemile teedel, kui tahame selle vähendada nullini.

Allikad: https://skyway.capital/news/new?id=585, https://rsw-systems.com/news/smertnost-na-dorogah

%d bloggers like this: