Iga-aastase aruandlusürituse – ÖkoFest 2018 – käigus tutvustati publikule uut arendust, milleks on helikopter KA-26 alusel loodud mehitamata lennuvahendi prototüüp. Kombo nime kandev uuendus ei äratanud ÖkoFesti külastajate seas üksnes suurt huvi, vaid tõstatas ka hulgaliselt küsimusi tehnilise poole pealt ja selle praktilise kasutamise osas. Käesolevas artiklis püüab SkyWay ettevõtete grupi teabeteenistus anda neile ammendavaid vastuseid.

“Näiteks projekteerisime ja valmistasime helikopteri Ka-26 baasil maailma suurima drooni, mis võib vedada vahemaal kuni 500 km 1,5 tonni kaupu mitme kilomeetri kõrgusel maapinnast kiirusega 170 km/h. See ei ole mänguasi – vajame drooni trossteede ehitamiseks keerukates loodus- ja ilmastikutingimustes – mägedes, jõgede ristumiskohtades, järvedes, soodes, džunglis ja tundras. Droon läbib katseid edukalt.

Droon on tõeline kopterist müügiartikkel – sellel on meie poolt väljatöötatud autopiloot ja arvutinägemisega intelligentne juhtimissüsteem, mis on iga drooni puhul peamine. Täiustame ka kopterit ennast.  Pärast meie automaatika ja juhtimismehhanismide katsetusi on droon hoopis teistsugune. Sellel on meie poolt välja töötatud mootor, mis on hoopis teistsugune, palju tõhusam ja usaldusväärsem, korpus on aerodünaamilisem ja isegi propellerilabad on meil teistsugused.

Lennuturul hakkab selline droon maksma vähemalt 5 miljonit dollarit, selliseid lennumasinaid vajatakse tuhat tükki ning nende vastu on juba mitmes maailma riigis suurt huvi üles näidatud,” rääkis ÖkoFest 2018-l publikule oma kõnes SkyWay peakonstruktor Anatoli Junitski.

Kombo on kahe ettevõtte koostööprojekt, millest üks on projektettevõte SkyWay. Kõnealuses arenduses rakendavad SkyWay insenerid oma oskusteavet transpordivahendite intelligentsete juhtimissüsteemide vallas, mida juba kasutatakse SkyWay veeremi puhul. See lahendus on muuhulgas tingitud vajadusest tehnoloogiliste seadmete ja lisade loomise ning kaasajastamise järele, mis on kantud trosstranspordi loomise 15. etapi eelarvesse. Droon on ka tehnoloogiline töövahend ehitus- ja paigaldustööde kiirendamiseks, mis lähiajal võimaldavad optimeerida SkyWay aadressprojektide realiseerimist keerulistes loodus- ja ilmastikutingimustes ning säästa oluliselt rahalisi vahendeid.

MÕS-i (mehitamata õhusõiduk) prototüüpi Kombo arendatakse Nikolai Kamovi nimelise konstruktorbüroo poolt projekteeritud kopter Ka-26 alusel. Kõnealune sõiduk on end tõestanud kui äärmiselt usaldusväärne, manööverdatav ja pretensioonitu masin. Tehnoloogiliste omaduste ja hinna-kvaliteedi suhte poolest oli Ka-26 üks parimatest NSV Liidus toodetud tiivikõhusõidukitest.  Selle arvel on 5 maailmarekordit, teiste seas õhusõidukite kõrgusrekord stardimassi klassis 1750-3000 kg (5330 meetrit) ning kiirusrekord (tõusmine 3000 meetri kõrgusele 8 minuti ja 51,2 sekundiga).

Foto allikas: http://aeroclubvvs.ru

Ka-26 eelised tulenevad konstruktsioonis kasutatavast rootorite koaksiaalsest paigutusest. Tänu sellisele lahendusele on kopteril kõrgem energiamuundamise tõhusus (+15%) lennates kiirusel kuni 100 km/h ning suurem tõukejõud (+30%) kui samasuguse mootorivõimsusega klassikalise ülesehitusega lennumasinal. See suurendab staatilist lennulage 1000 m ning kahekordistab vertikaalse tõusu kiirust. Sellest tulenevalt ületab koaksiaalse ehitusega kopter märkimisväärselt ühevindilisi konkurente, eriti kõrgetel temperatuuridel mägistel aladel. Tänu kompaktsusele, aerodünaamilisele sümmeetriale ja ristühenduste puudumisele juhtimiskanalites, on pilootimine märkimisväärselt lihtsam, mis on eriti oluline madalatel kõrgustel ja takistuste lähedal lennates.

Lisaks sellele on koaksiaalselt paigutatud rootoritega lennumasinatel märkimisväärselt suurem libisemisnurk, nurkkiirus ja kiirendus kogu lennu ulatuses.

Ka-26 labad on kopteriehituses esmakordselt valmistatud klaaskiul ja epoksüfenool-sideainel põhineval klaasplastkiust, mis on pea, et piiramatu kasutusressurss.

Ka-26 konstruktsioonis on nö “lendav šassii”, kus kopter koosneb stabiilse konfiguratsiooni “kandjast” ning kergesti eemaldatavate lisade üksusest, võimaldades minimaalse ajakuluga 2-3 inimese jõul kohandada masin konkreetsete ülesannete jaoks. Modulaarne ülesehitus võimaldab luua kõrge käitamistõhususega mitmeotstarbelise lennumasina.

MÕS Kombo on hea maine, ennast tõestanud platvormi ja uuenduslike intelligentsete juhtimissüsteemide kooslus, mis muudab selle kaubandusvallas ainulaadseks laialdaste võimalustega arenduseks.

Alates 2010. aastast militaarsfäärist tsiviilsektorisse levima hakanud mehitamate lennumasinate tehnoloogia kasutamine on tänapäeval muutunud juba mitme rahvamajandusharu tavapäraseks nähtuseks. Konsultatsiooniettevõtte Pricewaterhouse Coopersi 2016. aastal avaldatud hinnangu kohaselt on käesoleva kümnendi lõpuks kõnealuse sektori kasvutendents suuteline ületama 6000% künnist – 2020-ks aastaks 2-lt miljardilt 127-le miljardile, luues uusi väljavaateid põllumajanduses, transpordis, ehituses, turvalisuse tagamises, meelelahutus jne.

Originaal: https://skyway.capital/et/novosti/skyway_droon/

%d bloggers like this: