17. augustil 2019. aastal toimus 4. ÖkoFest — iga-aastane trosstehnoloogia esitlus SkyWay katsetuste- ja demonstreerimise keskuses ÖkoTehnoPargis. Sündmuse programmi üks oodatuimaid punkte oli SkyWay peakonstruktori Anatoli Junitski kõne.

Traditsiooniliselt tegi Anatoli Junitski kokkuvõtteid möödunud aastast, kommenteeris võtmetähtsusega sündmusi projekti elus ja määras SkyWay edasise arengu strateegia.

Anatoli Junitski kõne koos eestikeelsete subtiitritega:
Peakonstruktori kõne täies mahus:

«Tere, kallid sõbrad, partnerid, kolleegid ja lihtsalt SkyWay entusiastid!

Mul on hea meel teid tervitada neljandal ÖkoFestil – siin, Marina Gorkas asuvas SkyWay ÖkoTehnoPargis. See väike valgevene linnake on tänu meile kõigile saanud tuntuks kogu maailmas, kuna meil on investoreid enam kui kahesajast riigist Võimalik, et paljudes neis riikides isegi ei teatud Valgevene olemasolust ja sageli peetakse välismaal seda Venemaa osaks, mitte Euroopa keskel asuvaks riigiks, vaid kusagil Uraalide taga Siberis asuvaks alaks.

Endine tankipolügoon, kust alles hiljaaegu mullatööde käigus leiti järjekordne lõhkamata mürsk, on muutunud veelgi kaunimaks. Vaadake enda ümber ja te veendute selles ise.

SkyWay ehitamise aluseks on lahendused, mida me demonstreerime siin, keset Euroopat Valgevenes asuvas trosstehnoloogia innovatsioonikeskuses, millel on globaalne ümberkujundav potentsiaal. Me edestame kogu maailma vähemalt 10 aasta võrra ja juba sõidetaksegi paljudest riikidest meie juurde õppima. Jaapanist tuldi hiljuti meie juurde innustust saama, ehkki me oleme suuremas plaanis veel idufirma, kuna me ei ole veel astunud oma kommertsprojektidega maailmaturule.

Me lõime tõsiseltvõetava materiaalse baasi ja immateriaalsed aktivad, ilma selleta oleks võimatu projekteerida ja ehitada SkyWay uuenduslikke komplekse.

Iga tellija, pole vahet, millisest riigist, tahab näha kolme asja:

  1. Reaalselt töötavat ja sertifitseeritud tehnoloogiat;
  2. Pakutud lahenduste meeldivust turule;
  3. Meeskonda ja aktivaid, materiaalseid ja immateriaalseid, mis on vajalikud aadressprojektide teostamiseks.

Kõik eelnimetatu on meil olemas ja me liigume otsustavalt edasi kõige ambitsioonikamate eesmärkide poole.

SkyWay projekteerimisettevõttel ЗАО «Струнные технологии», st kõigil meie investoritel on tänaseks:

  • põhivahendeid rohkem kui 16,6 miljoni dollari väärtuses;
  • 36 hoonet ja rajatist, rohkem kui 3 tuhat masinat ja seadet, sealhulgas arvuteid, sülearvuteid, monitore;
  • 32 autot ja kümneid tuhandeid tööriistu, inventari ja muud vara;
  •  immateriaalseid aktivaid 2 700 000 dollari eest – see on professionaalne soft, sealhulgas õigus professionaalsele tarkvarale 3DEXPERIENCE ja maakasutusõigus;
  • raha ja registreeritud põhikapital summas 56 miljonit USA dollarit. See on umbes samapalju kui valgevene hiiglasel, Minski ratastraktori tehasel.

Ainüksi Minskis on lisaks ettevõttele ЗАО «Струнные технологии» veel terve hulk ettevõtteid, kelle omanikuks on GTI (Global Transport Investments Inc), st kõik SkyWay tehnoloogiasse investeerijad, – nad on omanikeks nii büroo- kui tootmishoonetele, mille pind moodustab kokku rohkem kui 10 tuhat ruutmeetrit!

Vähem kui 4 aastaga on 36-ha suurusel endisel tankipolügoonil esmakordselt maailmas alates projekteerimisest ja esimesest maasse löödud vaiast, st. nullist alates rajatud viis SkyWay erinevat tüüpi testradade demonstreerimise ja sertifitseerimise kompleksi, kogupikkusega rohkem kui neli kilomeetrit.

Me täiustame pidevalt tehnoloogiat, mille tarvis ongi loodud ÖkoTehnoPark: «vähemalt 100 aastaks».

Juba on kaasajastatud pooljäika teestruktuuri, et suurendada selle kaubakäibe mahtu 3 korda.

Estakaadi fermstruktuuril on uuendatud rööpa katet vähendamaks kõikumise efekti, mis suurendas teetasasust suurusjärgu võrra, – kõrvaldamatud mikrokonarused, mis vastavad rööpa põhiprofiili valmistamise standarditele, tekitavad tänapäeval peamisi probleeme sõidusujuvuse ja müraga. Siin katsetatakse erinevaid liike uuenduslikke lahendusi, mis väldiksid rataste kolksumist rööpal sõites, et seal ei oleks enam isegi keevisõmblusi, mis praegu tekitavad lisamüra rataste veeremisel üle keevisõmbluste.

Ehitatud on kogu vajalik taristu teise tasapinna jaoks:

  • jaamad;
  • puisteülekanded;
  • mitmekilomeetrised vee- ja kanalisatsiooni insenervõrgud;
  • energiavarustussüsteem võrkudega, koguvõimsusega umbes 1000 kW;
  • sidesüsteemid ja tehnilise nägemisega varustatud kommunikatsiooni- ja nutikas juhtimissüsteem.

Kuuenda katsekompleksi ehitamine on lõpule jõudmas, see on peaaegu kilomeeter pikk, näete seda teist paremal, kus on nähtavad ka kaartoed. Seda töötatakse välja Araabia Ühendemiraatide looduslike ja kliimatingimuste standarditele vastavana, kuid ka Minskis valmistatud troopiliste veeremite katsetamiseks enne selle tarnimist Dubaisse, Abu-Dhabisse, Sharjah’sse ja teistesse Lähis-Ida ja Aasia piirkondadesse.

Oleme juba välja töötanud 11 põhimõtteliselt erinevat uuenduslikku rööbas-elektrisõiduki mudelit, mis on nullist alates loodud meie enda tootmises ja varustatud kõige kaasaegsemate seadmetega.

Ühe reisijatele mõeldud mudeli – nimelt unikari põhjal tehti kaks muudatust – eraldiseisev mudel ja kolmesektsiooniline rong unikaridest, samuti üks täiesti uus troopiline modifikatsioon 4-kohalise VIP-salongiga.

Iga masin on väga keeruline sõiduk, mis ei jää oma keerukuselt alla lennukile ja innovaatilisuse poolest on Tesla-autost märkimisväärselt parem.

Me projekteerisime veel ühe tõhusa masina – see on unilight. Sellele tootele on juba esitatud tellimusi ja järgmisel aastal hakkame ehitama esimest kommertsliini testrežiimil.

On selline kõnekäänd: «Kingsepal pole saapaid ja rätsepal pintsakut». See ei käi minu kohta, kes ma olen SkyWay peakonstruktor, kuna esimene tellimus kommertsliini kohta ettevõttele ЗАО «Струнные технологии» laekus Junitski talupidamiselt, mis asub kohe ÖkoTehnoPargi kõrval teist paremal trosstara taga.

Ülikergel trassil 6-kohalise unilightiga kavatsetakse peale selle sertifitseerimist vedada põllumajandustooteid ja peale katselist tööstuslikku kohandamist viia sellega puhkajaid ja kalamehi Nadežda (Lootuse) järvele, mis asub umbes kilomeetri kaugusel talu sissepääsust. Rada kulgeb üle tiigi ja metsa.

Viis transpordivahendit, mille nimi algab sõnaga «uni-», on juba sertifitseeritud.

Praeguseks on aktiivses projekteerimisfaasis meie 4 rööbastel elektrisõiduki mudelit. Nende uudsus on põhimõtteline ega koosne mitte niivõrd konstruktiivsusest, kuivõrd ideoloogiast, metoodikast ja tutvustatavate integreeritud lähenemisviiside sügavusest.

«Tööstus 4.0» ja SkyWay tootmise digitaliseerimine võimaldab saada tulemusi juba arenguetappides ja pakub tehnilist tuge toote uuendamiseks kogu olelustsükli vältel.

Lõime vene Ka-26 seeria kopteri baasil kaubadrooni kandevõimega 1,5 tonni. See lendab juba iseseisvalt. Droon on selline kopter, mis lendab iseseisvalt, vastavalt etteantud marsruudile, kuid ilma piloodi või distpetšerita, olles seega õigupoolest robot. Paljud arvavad, et droon on raadio teel juhitav mitme propelleriga mänguasi «Laste Maailma» kauplusest. Need, kes asjast aru saavad, sealhulgas sõjaväelased, on lihtsalt šokeeritud: «Kuidas te seda küll tegite – nii lühikese aja ja nii vähese rahaga? Me ei suutnud seda 10 aastagagi teha». Et saaksime neid ainulaadseid lennukeid veelgi parendada ja seejärel müüa, on hiljuti soetatud väike lennuväli. Lennulitsensita aerodroomi puudumisel ei oleks meil võimalik olnud droone katsetada ja sertifitseerida.

Me suutsime teha uskumatut – luua mitte ainult drooni aju ja seda koolitada, luua tundeorganid, sealhulgas tehnilise nägemise, vaid ka varustada suur ja võimas kopter meie väljatöötatud kaheteistkümne täidesaatva mehhanismiga, mis kopteri juhtimisel asendaksid piloodi käsi ja jalgu.

Oleme projekteerinud terve rea enda poolt väljatöötatud ratasmootorite tootmise alates mitmest kilovatist kuni 100 kilovatini.

Oleme loonud ratastoolikasutajatele ainulaadse sotsiaalse unimobiili, milles juht saab meie väljatöötatud elektrilisele ratastoolile sõita ja selles istudes sõidukit juhtida. Kuid kuna asfaldi jaoks mõeldud elektriautod pole meie profiil, saab sellest peagi iseseisev äritegevus – kavatseme selle projekti kasumiga ära müüa.

Maailmatasemel inseneriettevõtte jaoks on peamine konkurentsitegur koolitatud ja väljaõppinud SkyWay-spetsiifikaga inseneride ja töötajate kättesaadavus. Tänaseks oleme kuidagi vaikselt ületanud arvu 1000, meil on juba üle 1000 töötaja. Need on insenerid, konstruktorid, disainerid, projekteerijad, tehnoloogid, logistikud, ehitajad, majandusteadlased ja veel kümmekond projekteerimiseriala, mis on vajalikud uute transporditaristukomplekside, kauba- ja reisijateveo, linna- ja kiirliinide kavandamiseks, ehitamiseks ja käitamiseks, sealhulgas põhimõtteliselt uued viaduktid, veeremid ja teise tasandi taristu.

Ettevõtte ЗАО «Струнные технологии» organisatsiooni struktuuris on rohkem kui 80 osakonda ja konstrueerimisbürood, sealhulgas spetsiaalne projekteerimis- ja tehnoloogiabüroo koos katsetootmisega, kus me kõike seda valmistame. Võrdluseks – maailma juhtivatel tööstusettevõtetel kulub selliste professionaalide meeskondade moodustamiseks aastakümneid.

Kui võtame kätte maakera ja pöörame seda juhuslikult, torkame sõrme ükskõik kuhu ja seejärel hindame seal asuvate transpordiühenduste arenguastet, siis näeme 99% juhtudest, et seal on vaja SkyWay-d. Seetõttu peame oma äri kaitsmiseks maailmatasemega konkurentide eest aktiivselt turvama oma intellektuaalset omandit ja patenteerima oma teaduse ja tehnoloogia arengut kümnetes riikides.

Meil on juba üle 60 patendi tööstusnäidistele, kaubamärkidele ja leiutistele nii Valgevenes, Venemaal, Austraalias, Hiinas, Jaapanis, USA-s, Kanadas, Indias, AÜE-s kui ka 23 Euroopa Liidu riigis ning mitmetes teistes riikides.

Intellektuaalomandi registreerimine erinevates riikides võimaldab mitte ainult oma toodetega seaduslikult siseneda asjaomastele turgudele, vaid tagab ka selle kaitse loata kasutamise ja kõlvatu konkurentsi eest.

See on lühidalt öeldes investoritele ja SkyWay kontsernile kuuluv materiaalne ja immateriaalne vara, mis moodustavad arsenali kõige olulisema osa, millega me võitleme maailmaturu eest kõige korrumpeerunumas – transporditööstuses. See võitlus meie vastu muutub üha karmimaks. Mingil juhul ei tule kunagi järeleandmisi ja meil ei tohiks selle tulemuse osas olla illusioone.

Vahel ma kuulen küsimust: «Miks te ei müü unibusse? 5 tüüpi on ju juba sertifitseeritud». Tegelikult ei saa me unibusse müüa – need ei ole omaette mitte kellelegi vajalikud. Henry Fordil oli lihtsam – ta tegi ainult autosid ega tegelenud asfaldi, sildade, ristmike, bensiinijaamade ja automatiseeritud juhtimissüsteemidega. Ja kes oli tema konkurent? Käru, postitõld, vanker, mida vedasid pinnasekattega teedel hobused – sellisest konkurendist võis kergesti mööda sõita nii otseses kui ülekantud tähenduses.

Me loome uut tööstusharu, seda mitte teaduse vaid turutootena. Meie peame oma loodut müüma. Väga keeruline, isegi ülikeeruline toode, mis ületab maailma analooge kordades, mitte ainult paar protsenti, hõlmates põhimõtteliselt uusi rööbastel elektriautosid, eelpingestatud trossrööbas viadukti ja teise tasandi taristut: jaamu, vaksaleid, kaubaterminale, otselaadimissüsteeme, remonditöökodasid, energia- ja sidevarustust ja palju muud.

Kui me eelnimetatust mõnda ei loo või teeme ja näitame seda osaliselt või kui see ei vasta kõrgeimatele maailmatasemel nõuetele ega ületa seda, siis ei osta keegi meie tooteid.

Ja meie konkurendid pole mitte ainult suvalised automudelid nagu näiteks Tesla auto, vaid ülemaailmne autotööstus tervikuna, kogu transporditaristuga, millel on saja-aastane ajalugu, ja mitte ainult mõne trammiga, vaid kogu maailma raudteetööstusega koos kogu selle transpordi ja sellega seotud taristuga.

Oluline on meeles pidada, et enam kui 100 aastat on tänapäeva transporditööstus miljonite inseneride jõupingutustega seadnud kaasaegsed ja väga kõrged nõudmised transpordi ja transporditeenuste mugavusele, töökindlusele, ohutusele ja tõhususele. Need erinevad oluliselt Henry Fordi ja vendade Wrighti-aegsetest nõuetest. Seetõttu oli neil palju lihtsam luua autoehitus- ja lennundustööstust ning astuda turule, tehes nendest tööstusharudest vaid väikese osa. Need sõidukid on tänapäeva arusaamas üsna primitiivsed transpordivahendid.

Ja meie busse võrreldakse iPhone’idega, mis lähevad nagu kuumad pirukad – unibussid seda miskipärast ei tee. Kuid iPhone’i on lihtne müüa mitte ainult seetõttu, et see on iseenesest hea, vaid ka seetõttu, et selle hind on umbes tuhat dollarit ja igaüks saab seda osta ilma ühegi enampakkumise või rahvusvahelise ekspertiisita.

Ärge unustage, et iPhone kui turutoode ilmus 31 aastat pärast Apple’i loomist, samas kui ettevõte «Струнные технологии» loodi alles 4 aastat tagasi.

Me ei pea müüma toodet, mis kaalub 100 grammi, vaid aadressprojekte, mille turuväärtus algab 100 miljonist dollarist. Mitukümmend tuhat tonni kaaluvate keerukate uuenduslike metallkonstruktsioonide valmistamise, tarnimise ja paigaldamisega.

Sellise projekti elluviimiseks, mis pole niivõrd transport kui transpordi- ja taristuobjekt, on vaja läbi viia kompleksseid töid, mis võivad kesta aastaid:

  1. On vaja SkyWay komplekside sertifitseerimist, näiteks linnasüsteemi (ja mitte ainult unibussi kui selle olulisima osa), ning parimal juhul käsitletakse tehnoloogia kohandamist ehitajariigi kliima- ja muude nõuetega;
  2. On vaja läbida sihtotstarbeline pakkumine, kus oleksid esitatud ka teiste ettevõtete konkureerivad pakkumised;
  3. Ametiasutustelt tuleb saada arvukalt kinnitusi ja hankida sihipäraseid ekspertarvamusi, ja seda oma konkurentide – transporditegelaste poolt.

Peale selle, mis on eriti tähtis, enamusel potentsiaalsetest tellijatest ei ole sellise kalli ostu jaoks lihtsalt raha – nad tahavad, et me ehitaksime objekti oma rahaga.

Kusjuures keegi ei saa tellimuse saamise protsessis välistada ebaausat konkurentsi. Huvitav, kas Henry Ford võinuks luua uue tööstuse, kui aastaid enim loetud USA ajaleht «The New York Times» ja «Washington Post» kirjutaksid, et ta on suli ja petis, et ta on finantspüramiidi looja, et ta on Venemaa spioon ja Poola spioonide pojapoeg ja et tema autos pole midagi uudset. Ja iga Fordi auto ostja saaks sadu ähvardavaid ja solvavaid kirju, milles nõutakse ostust keeldumist.

Kusjuures head spetsialistid ei läheks Fordi juurde tööle, sest ebaaus ajakirjandus väidab: «Teie ettevõte pannakse niikuinii varsti kinni ja teid ennast pistetakse türmi».

Milleks ma sellest räägin? Mitte selleks, et kurta: «Küll on meil raske ja keeruline töötada!». Ei, ma räägin seda selleks, et meie investorid mõistaksid tegelikku olukorda, milles me töötame, hõljumata pilvedes, mida maalivad investeerimisfondid, mis kaasavad SkyWay jaoks investeeringuid ühisrahastuse kaudu.

Siinkohal väärib märkimist – kuigi nende investeerimisfondide nimedes on sõna «SkyWay», ei kuulu nad SkyWay ettevõtete gruppi, minul ja meie töötajatel pole nende loomise ja tegevusega midagi pistmist.

Need fondid pole minuga seotud ja on loodud eraldi ettevõtetena, millel on üks ja ainus eesmärk: meie konkreetse toote müük SkyWay kontserni osakute kaudu. Nemad on ainult müüjad. Nende hulgas pole meie uuendusliku trosstehnoloogia spetsialiste. Loomulikult soovib iga müüja mistahes turul raha teenida ja järgib oma turunduspoliitikat, mis lasub täielikult tema südametunnistusel.

Ainus viis nende fondide tööd mõjutada on: oma osakute müümiseks andmine või mitte andmine. Võiks mitte anda, aga siis ei tehta üldse investeeringuid tehnoloogia arendamisse. Tõsi, siis lakataks meie kohta halvasti rääkimast ja kirjutamast ning teema ununeb peagi, sest me kaome turult – meie asemele astuvad needsamad hiinlased, kuna nende tark valitsus rahastab heldelt uuendusi ja läbimurdeid.

Samuti esitatakse mulle palju küsimusi investeerimisfondides tehtavate väljamaksete kohta. Nagu ma juba ütlesin – nendega ei ole mul midagi tegemist. Ma võin vastata sellele vastuküsimusega: «Kui palju raha raiskavad maailma juhtivad ettevõtted reklaamile?» Olen kindel, et samadel eesmärkidel tehtavatele maksetele kulutavad nad isegi rohkem kui investeerimisfondid. Kümned tuhanded meie investorid töötavad ja kulutavad SkyWay reklaamimisele oma aega, jõudu, energiat ja raha. Ma ei näe selles midagi halba, et nad saavad oma töö eest vääriliselt tasustatud.

Ülejäänud osa saadud investeeringutest kulub reaalsele tööle ja see on nii, nagu teistelgi maailma juhtivatel ettevõtetel. Kõik investeeringud jõuavad meile ausalt pärale, ehkki takistusi on palju, sealhulgas olemasolev vananenud pangandussüsteem.

Vaadake ringi ja te veendute selles ise – SkyWay tehnoloogia loomiseks ja arendamiseks mõeldud investeeringud paigutatakse reaalselt sellesse tehnoloogiasse mitte ainult Valgevenes, vaid ka teistes riikides, peamiselt Araabia Ühendemiraatides.

Seetõttu ei tohiks me SkyWay investeerimisfondide töö üle üle kurta.

Võib märkida, et erinevates riikides sisaldub sõna «SkyWay» hotellide, kaupluste ja isegi lennufirmade nimedes. Me ei kanna mitte mingisugust vastutust nende töö eest.

Teadus- ja konstruktorite meeskonna moodustamiseks, mis oleks võimeline looma konkurentsivõimelist transpordi- ja taristu toodet, kulus kolm aastat. Esmapilgul tundub 1000 töötajat olevat palju. Kuid tegelikult on see meie ees seisvate suuremahuliste, nii lühiajaliste kui ka pikaajaliste ülesannete lahendamiseks väga väike meeskond. Me loome tsivilisatsiooni ajaloos suurima ettevõtte ja meil on pidevalt tõsine puudus kaadrist.

Näiteks on meie lähimad konkurendid loonud palju kitsamate ülesannete lahendamiseks kümnete tuhandete kõrge kvalifikatsiooniga inseneride meeskonnad. Tõsi küll, neil on kulunud selleks kümneid aastaid ja olnud ka vastav eelarve. Meil aga napib selleks nii aega kui raha. Meil tuleb püsida konkurentsis siin ja praegu.

See, mida paljud meie investorid peavad liigseks aja ja raha raiskamiseks – st suur hulk testradasid erinevates riikides, uute veeremite suur hulk, intensiivne tootmise laiendamine – on tegelikult meie peamine ja põhiline konkurentsieelis.

Potentsiaalsed tellijad ütlevad meile:

«Teil on paindlik tehnoloogia – veeremid mahutavad 2–300 reisijat, Võite läbida mis tahes pikkusega tugedevahelise ala mis tahes kõrgusel, rööbastee ülesehituse jaoks on erinevad võimalused, alates kergetest kuni rasketeni, tagamaks reisijate voog tipptunnil 1000–50 000 reisijat. Te olete valmis täitma mistahes meie nõudmise. Ja saate seda kõike tõepoolest näidata ka meie riigis.

Seetõttu valime teid, mitte neid, kes on olnud turul 100 aastat ja pakuvad ebatõhusaid ja kalleid transporditehnoloogiaid, mis on juba ammu sertifitseeritud. Ja tegite seda lühikese aja jooksul, nullist alates, vähese rahaga, pideva vastutöö ja tagakiusamise tingimustes. Seepärast me usume teid…»

Kui me alustasime, kas oli teada, et Leedu kollase ajakirjanduse poolt provotseeritud valesüüdistuste tõttu võetakse kõik meilt ära ja üritatakse mind vangi panna? Seejärel hakkab Valgevenes kollane ajakirjandus laimama ja levitama valesid SkyWay ja selle looja kohta, jätkates seda aastaid. See moodustab enamiku kohalike ametnike seas visa arvamuse ebaausast Valgevenest, finantspüramiidide ja potjomkini külade ehitajast.

Ja kas oli juba ette teada, et meile ei pikendata maatükki 20 km võrra? Kuigi me pühendasime selle maa omandamise nimel rohkem kui kaks aastat ja kogusime ametkondadelt 16 kinnitust, alates gaasi-, side, energia- ja lõpetades metsanduse, tuletõrjujate ja eriolukordade ministeeriumiga. Meile keelduti sellest Minski oblasti presidendi administratsiooni ja piirkondliku täitevkomitee tasandil.

Jah, lubasin, et kiiruseks tuleb kuni 500 km/h, kuid see pole ühistranspordi jaoks, sest vahemaa jaamade vahel on alla ühe kilomeetri. Ja kiire linnadevahelise bussi jaoks, mis nõuab mugavat kiirendust 1 meeter sekundis ruudus, on kiirendustee umbes 10 km. Kusjuures samapalju kilomeetreid kulub pidurdamiseks. Minu suureks meelehärmiks ei näe keegi siin ÖkoTehnoPargis 0,9 km pikkusel lõigul kiirust 500 km/h.

Seda kiirust hakatakse nägema kahe- kahe ja poole aasta pärast – kiiremini selliseid suuremahulisi testlõike ei ehitata, nagu teatasid meie araablastest sõbrad ja partnerid, kes eraldasid meile 25 km pikkuse maatüki just selleks otstarbeks.

Sellest umbes pooleteise kuni kahe aasta pärast näevad meie partnerid kiirust üle 1000 km/h, selleks on eraldatud juba 60 km pikkune maatükk.

Alustasin tööd sellise ülikiire eelvaakumtehnoloogia kallal enam kui 40 aastat tagasi ning minu teaduslikus monograafias «Trosstranspordisüsteemid: Maal ja Kosmoses», mis anti välja tänavu kolmandat korda, on sellest akvarelliga maalitud illustratsioon, sest tollal ei olnud veel arvutigraafikat. Veealune eelvaakumtunnel üle ookeani Londonist New Yorki. 6 tundi sõitu ja reisija asub teisel mandril. Kusjuures kiiremini ja turvalisemalt kui lennukiga.

Sellised suuremahulised projektid ei hirmuta meie araabia partnereid. Need just inspireerivad neid nagu ka SpaceWay programm — maapealse tööstuse viimine kosmosesse.

Kuulsin seda hiljuti kõrgelt ametnikult minule suunatud sõnades, samal ajal, kui ta hoidis mu kätt mõlema käega ja vaatas mulle silma: «Oleme õnnelikud, et te tulite meie riiki nende läbimurdeliste tehnoloogiatega. Meie kodu on ka teie kodu».

Muide, paar aastat tagasi kuulsin sama tasemega valgevene ametnikult, transpordiministrilt, nüüdseks juba endiselt transpordiministrilt, täiesti erinevaid sõnu, mida öeldi meie külalistemajas ÖkoTehnoPargis Valgevene valitsuse asepeaministri juuresolekul: «Keegi ei vaja seda SkyWay-d oma unibussidega, siin pole mingit uuendust ja Junitski on kurjategija».

Meie loodud teadusuuringud ja inseneride kool jäävad Valgevenesse ka edaspidi, hoolimata sellest, kuidas meid kodumaal koheldi. Näiteks üksikute komponentide ja sõlmede testimiseks ehitasime isegi laborikompleksi, see hoone asub ehitatava, kuuenda trassi all. Peagi on meie rööbaste, rataste, akude kulumise, müra ja vastupidavuse katsetamine täies hoos. Mõned sealsed ruumid on tugevdatud soomuskaitsega, kuna kiirusel üle 500 km/h, võivad testratta purunemisel paiskuda killud mitmesaja meetri kaugusele. Selliseid juhtumeid on tulnud ette nii autotööstuses kui raudteetööstuses. Me tahame vältida selliseid olukordi juba projekteerimise käigus.

Need uuringud on meile ülitähtsad, et kõigist igaveseks ajaks mööduda. Näiteks on raudteetöölised juba 200 aastat täiustanud ratast ja selle äärikut, mida on kümneid erinevaid. Tundub, et mida saab selles rauatükis veel paremaks muuta? Aga see pole nii – mistahes tehnoloogilise toote täiustamine peaks jätkuma kogu tehnoloogia elutsükli jooksul, ja transpordis on see sadu aastaid. Vastasel juhul jõuavad konkurendid kiiresti järele ja mööduvad meist ning arendaja koos kõigi kogutud investeeringutega vajub unustusse.

Lisaks Valgevenele, mis on põhjapoolne maa, ehitame Araabia Ühendemiraatides troopilise kujundusega uuenduslikke SkyWay tehnoloogiakeskusi.

Sharjah Ameerika ülikooli TehnoPargi territooriumil, kus saime 28 hektarit maad, luuakse uuenduslik SkyWay transpordi- ja taristuklaster. Sinna on kavas ehitada kahe ja poole kilomeetri pikkuste radadega linnatransport, kaubatrasside ja demonstratsioonkompleks, mis saavutavad kiiruse 150 km/h – Valgevenes ei saavuta me 900-meetrise katserajaga sellist kiirust.

Neid testradu vajame mitte ainult selleks, et saavutada SkyWay sertifitseerimiseks suurt kiirust troopilistes tingimustes, vaid ka selleks, et näidata trossteede suurt jõudlust. Kaubaveo unikontid ja unitrakid suudavad vedada 40-jalaseid merekonteinereid ja kuni 35-tonnist lasti ning linna- ja linnalähedased mitmesektsioonilised unibussid mahutavad mugavalt kuni 300 reisijat.

Me ei saaks Valgevenes nii suurt ja rasket transporti demonstreerida, kuna ÖkoTehnoPargi estakaadid pole mõeldud nii rasketeks vedudeks.

Projekti esimene faas valmib Sharjahis 400 meetri pikkuse painduva rööbasteekonstruktsioonina koos kogu taristu, insenerivõrkude, teede ja jaamadega VIP-versioonis ning esimese puitmajaga Emiraatides. Katsetused troopilise unikariga algavad umbes kahe kuu pärast.

Abu-Dhabis loome globaalse SkyWay tehnoloogiakeskuse linnadevahelisele kiirtranspordile kiirusega kuni 500 km/h ja hüperkiirusele eelvaakumtunnelis kiirusega üle 1000 km/h.

Plaanime neid töid alustada juba sel sügisel, kuna nii suure maa-ala eraldamiseks kulus rohkem kui aasta. Investeeringud sellesse projekti ulatuvad umbes miljardi dollarini.

Ilma testimise ja SkyWay transpordi- ja taristukomplekside tööstusarengu kogemuseta linna, kaubaveo, ülikiire linnadevahelistel trassidel sellistes looduslikes kliimatingimustes, mis on sarnased aadressprojekti rajamise paigas, ei tule ainsatki tellimust. Nüüd on see meile täiesti ilmne, kuigi aasta tagasi ei teadnud me, et see on kohustuslik kirjutamata seadus sihtprojekti tellimuse saamiseks.

Kuna reaalsed projektid on liikunud itta, troopikasse, kus riigijuhtidel on suur vajadus uue transpordi järele ja on ka raha suuremahuliste projektide jaoks, siis me ei jäänud pead vastu seina taguma Valgevenes ja Venemaal, vaid tulime meie ees avanenud innovaatilise ukse kaudu sellesse imelisse Araabia riiki.

Nüüd on meile selge, et ükski algataja ja investeerimisfondide võrgustiku aktivist ei suuda meid suunata sihtprojektidesse. Pealegi peletab nende ebaprofessionaalsus potentsiaalsed kliendid SkyWay tehnoloogiast eemale. Kogemused Austraalias, Indias, Indoneesias, Vietnamis ja paljudes teistes riikides kinnitavad seda.

Samuti tahaksin esile tõsta veel ühte teemat, millest mõned meie investorid on huvitatud – see on krüptoraha. Tegelikult ei tegele me sellega sihipäraselt, sest krüpto on meie suurema programmi kõrvalsaadus.

See on ülitähtis programm meie kõigi jaoks, usaldusväärse turvasüsteemi loomine ning SkyWay trosstehnoloogiate ja aadressprojektide arukas haldamine, mis ühendub lõpuks miljonite ja seejärel miljardite kasutajatega ühtsesse globaalsesse transpordivõrku TransNet. Miljonid rööbasautod hakkavad mööda neid kurseerima, nende nimed algavad sõnaga «uni-». Kus miljonitel parda-, liini- ja dispetšerarvutitel toimub iga sekund miljardeid juhtimis-, seire- ja arveldustehinguid. See tähendab toimingute seeriaid teabe vahetamiseks, mille tulemusel tehakse süsteemis muudatusi. Ja kogu see töö toimub turvaliste plokiahela-tehnoloogiate abil.

Seetõttu peaks TransNetil olema oma arvestusühik, krüptovaluuta analoog, mida ei pea spetsiaalselt kaevandama. Piltlikult öeldes kaevandatakse tokeneid unibussi igal läbisõidul vahetugedest ja makstakse toe omanikule selle kasutamise eest dividende.

Selline süsteem aitab vältida ajutisi viivitusi, vigu ja minimeerida inimfaktori negatiivset mõju. Lisaks sellele on plokiahel võimeline krüptograafiliste meetoditega tagama elementide ja objektide ohutuse. Näiteks pole tänu sellele süsteemile võimalik kasutada võltsitud trossrööpaid ega asendada halva kvaliteediga analoogiga.

Token on arveldusühik, mida kasutatakse digitaalse tasakaalu tagamiseks kõigi aadressprojektidega seotud varades. Seega muutub SkyWay süsteemi arvestusühik turvaliseks reaalmajanduseks, mida üheski krüptos ei leidu. Ja see on seda tugevam, mida rohkem on aadressprojekte ja mida rohkem reisijaid ja lasti nendel veetakse.

Just plokiahela-tehnoloogia võimaldab kõigis trosstehnoloogiat kasutavates projektides ühendada majanduse, juhtimise, reisijate ja kaupade veo, energia, telekommunikatsiooni ja side üheks kommunikatsiooni- ja taristukompleksiks, mis hõlmab kogu planeeti ja siseneb selle kõige kaugematesse nurkadesse.

Siin peitub vastus küsimusele, miks SkyWay krüptovaluutat ei ole veel välja antud – sellepärast, et see on seoses aadressprojektidega. Selle kohta on meil plaan: see juhtub õige pea, kui allkirjastatakse umbes 10 miljardi dollari väärtuses lepinguid. Ma rõhutan veelkord: see toimub üsna varsti.

Mitmete ülalnimetatud asjaolude tõttu ei saa ma avaldada meie plaanide kohta täpsemat teavet. Rahvatarkus ütleb: «Kui tahad Jumalat naerma ajada, siis räägi talle oma plaanidest».

Kui öelda väga lühidalt, ilma üksikasjadesse süvenemata, siis on meil veel üks eesmärk – Dubai Expo 2020-l, kus SkyWay korraldab ulatusliku näituse, on meil kõik võimalused allkirjastada lepinguid veel umbes 50 miljardi dollari väärtuses.

Ja selleks ajaks oleme täielikult valmis, oleme loonud tootmisrajatised veeremi seeriatootmiseks, rööpaelementide ühendamiseks ja taristu mitte ainult Valgevenes, vaid ka teistes riikides. Ja SkyWay transpordi- ja taristukomplekside esmane testimine ja sertifitseerimine toimub nii külmades kui ka troopilistes tingimustes.

Sel aastal toimus meie jaoks väga märkimisväärne sündmus – SkyWay nimetati ÜRO säästva arengu programmi «targad linnad» taristutehnoloogia partneriks ja eksperdiks. See viitab sellele, et tuleviku nutikates linnades eelistatakse kõige keskkonnasõbralikumat, tõhusaimat ja ohutuimat teise tasandi SkyWay transporti.

Ehita SkyWay’d! Päästa planeet!

Tänan tähelepanu eest!»

Allikas: https://skyway.capital/news/new?id=554

%d bloggers like this: