Ülesandeks on toimetada veos punktist A punkti B. Olemas on erinevaid lahendusi, näiteks kaubaautodega. Kuid see kulutab aastas peaaegu 3000 tonni diislikütust, mille hind pidevalt kasvab. Võibolla siis rongiga? Kuidas siis sohu rööpaid panna? Alles jääb lennutransport, kuid selle maksumus on veelgi suurem. Kas leidub ka muid lahendusi, vedamaks veoseid ettevõtte jaoks madalaima hinnaga?

Vihje: olukorras, kus lastivedaja teed segavad keeruline maastik, veetõkked, elektriliinid, põllumajandusmaa, massiivsed ehitised ja muud takistused, peetakse rööpa-aluste köis-kaubaveotrasside (RAKT) kasutamist kõige tulusamaks. Kas see on lõplik otsus või üksnes lähtepunkt transpordi optimeerimisel?

Rööpa-aluste kaubaveo-trossteede eelised

Kõnealuseid trasse saab rajada isegi kuni 6000 m kõrgusele merepinnast. Need sobivad ka peaaegu igasuguse lasti vedamiseks, muutes reaalselt pikaajaliste väljavaadete osas tarneprotsessi palju odavamaks. Lisaks kõigele aitab RAKT vähendada transpordikaugust, kuna trassid on paigaldatud lühimat rada silmas pidades. Selliseid teid saab kasutada iga ilmaga, välja arvatud tugeva tuule korral.

RAKT on kasulik ka ökoloogia mõttes – see töötab elektrienergiaga, peaaegu vaikselt, trasside ehitamise ajal pole vaja metsa raiuda ega suurel hulgal maad hõivata.

Seetõttu hindavad eksperdid selliste trasside loomise väljavaateid üsna kõrgeks. Näiteks, uuendades igat tüüpi köisteede seadmeid, saab tootlikkust tõsta kuni 750 – 1000 tonni tunnis. 1-tonnise lasti vedu üheköielisel trassil maksab 0,5 – 1 USD, topeltköielisel 0,7– 1,5 USD.

Küll aga kaasnevad RAKT-i kasutamisega vägagi suured riskid, mis on seotud laagri või veotrossi purunemisega. See võib põhjustada mitte ainult materiaalset kahju, vaid tuua kaasa ka inimohvreid, eriti kui trass kulgeb üle asustatud alade või transporditeede.

Rööpa-aluste kaubaveo-trossteede teised miinused

Esiteks, sääraste trasside ehitamise ja paigaldamise kõrged kulud mägedes, kus neid kõige sagedamini kasutatakse. Need tasuvad end ära ainult pikaajalise kasutamise korral. Lisaks võtab pikkadel vahemaadel kaubavedu, isegi suurtel kiirustel, palju aega.

Veel üks RAKT-i puudus on raskused peene lasti vedamisel. Negatiivse temperatuuri korral võib toode külmuda. Pealegi on RAKT-i puhul automaatset mahalaadimist üsna keeruline korraldada.

Seega ei ole kõnealune variant ülesande lahendamiseks sobilik.

Ekspertide sõnul võib RAKT-iga peene lasti transportimiseks mõeldud süsteemi soetamise, paigaldamise ja käitamise kulude kokkuvõtmisel ilmneda, et lintkonveierid on kasumlikumad. Sellest hoolimata seisavad arendajad konveierilintide arendamisel jällegi silmitsi maa omandamise, ehituskulude ja trassi kumeruse piirangutega. Lisaks tõuseb trassi kogupikkuse suurenedes iga konveierkilomeetri hind. Kulude kasv toimub eksponentsiaalselt.

Muud võimalused kaubaveoks

Nähtavasti saab kõnealuse ülesande lahendada hübriidvariandiga – trosslindiga konveieriga. Selles eraldatakse liikuv tross ja kandurlindi osad. Antud lahenduses on ühendatud mõlemat tüüpi kaubaveo lahenduse eelised. Vedada saab pikki vahemaid keerulistel marsruutidel. Samal ajal ei juhtu puistematerjalidega mitte midagi. Tross-lintkonveier tagab usaldusväärse transpordi, kooste- ja töökulude optimeerimise, samuti suure läbilaskevõime.

Just selliseid trasse rajab ettevõte Doppelmayr. Nende süsteemi nimetatakse RopeCon-iks. See koosneb laineliste külgedega lamedast lindist, mis on veojõu element. Linti toetavad teljed, mis on poltidega võrdsel kaugusel. Veorattad on kinnitatud telgede otstesse. Need liiguvad mööda pinguldatud ja fikseeritud kandvaid terastrosse ning juhivad linti. Lõpp-punktides läbib lint nii ajami- kui möödasõidutrumlid. Kandetrossid tõstetakse tugede abil maapinnast kõrgemale. Tugide maksimaalne vahemaa on kuni 1500 m. Siiski leidub ka siin puuduseid.

RopeConi süsteemis kasutatakse piiratud elueaga trosse. Neid asendatakse trosstrassidel keskmiselt iga 6 – 8 aasta tagant. Ilmselgelt on süsteemi ühe põhielemendi uuesti paigaldamise protseduur kulukas. Ja plastrataste kasutamisel müra vähendamiseks on samuti miinuspool. Kõnealuse materjali vastupidavus jääb metallile märkimisväärselt alla. «Plastik – metall» haakel on hõõrdeteguri tõttu madalam jõudluskoefitsient kui «metall – metall» haakel. Sellest tulenevalt suurenevad energiakulud. Mahalaadimine toimub ainult trassi lõpus ning seda ei saa teha ühelgi marsruudilõigul. Lisaks on sellised trassid väga spetsialiseerunud, sobides üksnes puistlasti vedamiseks.

SkyWay stiilis kaubaveod

SkyWay Technologies Co. pakub universaalsemat süsteemi koos moodulkonfiguratsiooni võimalusega. Sellisel transpordil on kõik RAKT-i ja konveieri eelised, ent puuduvad ülaltoodud puudused. Seda saab kohandada põhimõtteliselt kõigi tingimuste ja vajadustega. Puistlasti vedamiseks – unitrans. Tüki- ja vedelkaupade jaoks kasutab süsteem unitrake. Konteinereid saab transportida unikontide abil. Samade süsteemide raames saab hõlpasti korraldada ka reisijatevedu. Transportimaks personali näiteks kaevanduskohtadesse, sadamatesse ja mujale. Võrrelgem Anatoli Junitski leiutisi olemasolevate lahendustega.

Unitrans on pidev rattapaaridel liikuv sõiduk, mis võib pöörduda horisontaaltasapinnas. Erinevalt tavalistest konveieritest puuduvad unitransil pikkusepiiranguid. Süsteemi saab hõlpsasti muuta. NIng võrreldes trossteega võimaldab see tagada ka veetavate kaupade suurema ohutuse. Laadimine unitransi lindile toimub liikumisel spetsiaalsest terminalist ning mahalaadimine — ilma liini tööd peatamata, ilma joont peatamata lindi horisontaaltasandi kalde tõttu. Seetõttu saab mahalaadimist teostada raja mis tahes osas, kuhu on paigaldatud spetsiaalsed seadmed.

Peale- ja mahalaadimisprotsessi kontrollib alati automaatjuhtimissüsteem. Sellega seoses kaob inimfaktor ja vajadus töötajatele palka maksta. Kuid need ei ole kaugeltki kõik eelised:

  • Unitransi trassi saab rajada pööretega, mis ei sobi standardsetele konveiersüsteemidele ega suhteliselt uutele arendustele nagu RopeCon.
  • Süsteemi hoolduseks ei ole tarvis rajada teid. Personali ja elementide kohaletoimetamine remondi ja hoolduse jaoks toimub otse rajale.
  • Vajadusel saab kliendi jaoks luua kombineeritud transpordisüsteeme. Näiteks tooteliin, mis on ühendatud tükikaupade trassi (varuosade või materjalide tarnimine ehituse ajal), või reisijateveoga.
  • Unitrans on tänu estakaadi pideva konstruktsioonile, rööbastee ehitusele ja tootmejuhtmele kogutrassi pikkuses, viiekordse turvamarginaaliga eelpingestatud trosselementidele vastupidav loodusõnnetustele, vandalismile ja terroriaktidele.
  • Lint on paigaldatud terasratastele, mis ei liigu mööda trosse nagu RopeCon, vaid mööda terasest trossrööpaid. See suurendab süsteemi tõhusustegurit, töökindlust ja vastupidavust.
  • Vajadusel saab unitransi ühendada unitrakide, unikontide ja teist liiki SkyWay veeremite trassidega, mis laiendab märkimisväärselt selle rakendusala.

Kõigi kauba-, reisijate- ja kombineeritud veokomplekside ankurtugede vaheline kaugus sõltub maastikust ja võib olla umbes 1-3 km. SkyWay kaubaveosüsteemide toimimine sõltub transporditavast materjalist. See näitaja ulatub kuni 1500 tonnini tunnis. Üldiselt on kliendil võimalus seada mis tahes jõudluse parameetreid, kuna vedude maht võib olla kuni 100 miljonit tonni aastas või rohkem ja vahemaa kuni 500 km või rohkem.

Kõigi SkyWay süsteemide loomisel püüavad arendajad ehitamiseks kasutatavate materjalide hulka ja tööks vajalikku energiat minimeerida ning vastupidiselt hoopis tõsta tõhusust. Anatoli Junitski oskusteave eelpingestatud trossrelsside kavandamise, veeremi aerodünaamika jms kohta võimaldavad neid ülesandeid täita enneolematu tõhususega.

Ja loomulikult püsib SkyWay transpordisüsteemide keskkonnasõbralikkus parimal tasemel: need ei häiri olemasolevat looduslikku süsteemi, neil on madal müratase ja vähe kahjulikke heitmed.

Milline on õige lahendus?

Maavarade kaevandamise ja töötlemise projekti eeliste arvutamisel nimetatakse peamiseks kuluartikliks veokulusid. Nagu olete juba aru saanud, kasutatakse ettevõtetes hetkel kõige sagedamini:

  • ronge;
  • ripp-õhuköisteid;
  • konveiereid;
  • sõidukeid.

Selgub, et sõltumata maastikust, lasti tüübist ja vahemaast on SkyWay kaubaveosüsteemide kasutamine tasuv. See on meie probleemile õige lahendus.

Allikas: https://skyway.capital/news/new?id=577

%d bloggers like this: