Selleks, et Lähis-Ida partnerid veenduksid trosstranspordi tõhususes, luuakse Sharjah emiraati SkyWay Innovatsioonikeskus (SWIC).

Uus keskus erineb märkimisväärselt Valgevenes asuvast ÖkoTehnoPargist. AÜE innovatsioonikeskuse rajamisel arvestatakse kuni 60-kraadise kuumuse, liivatormide ja söövitava meresoolaga nii õhus kui ka põhjavees. SkyWay esitlemine Valgevenes ei veena tellijat trosstaristute tõhususes troopilistes tingimustes.

Lisaks sellele, tulenevalt Valgevene testlõigu pikkusest, saavutati lühikestel estakaadilõikudel kiirus 102 km/h (suuremad kiirused piiratud pikkusega lõikudel võivad päädida õnnetustega). Kõnealune olukord ei veena tellijaid selles, et linna- ja kaubaveo tross-relsstrasse võib ohutult käitada kiirusel kuni 150 km/h, seejuures troopikas – ohutuse osas näeb see ette üle 2-kilomeetrist testlõiku.

Marina Gorkasse rajatud testlõigud ei ole mõeldud mõeldud umbes 50-tonnise massiga raskeveeremi jaoks (see on rasketanki kaal), ent just säärase suure kandevõime ja reisijatemahutavusega tehnika (300 ja enam reisijat sõidu kohta) huvitab enim meie Lähis-Ida partnereid mitmest Pärsia lahe regiooni riigist.

Projekti uus tehnoloogiline baas on üks osa suurest plaanist lülitamaks SkyWay transpordilahendusi rikka ja kiiresti areneva piirkonna taristusse. Kohalikud partnerid mitte üksnes ei näita üles aktiivset huvi, vaid kaasavad potentsiaalseid investoreid ka teistest riikidest. AÜE ametliku teabeagentuuri sõnul rääkis Dubai Transpordiameti juht kohtumisel Queenslandi osariigi juhi Annastacia Palaszczukiga SkyWay transpordi juurutamise perspektiivikusest, suurendamaks automatiseeritud vedude osakaalu.

SkyWay innovatsioonikeskus Sharjah’s on teaduslik ja tootmisklaster, kus on esindatud linna- ja kaubaveo transpordikomplekside kõik liigid: rööpapealsed ja -alused, monorelsil ja birelsil, painduvad, pooljäigad ja jäigad teestruktuurid, fundamentaalselt parandatud ja parendatud ehk siis järgmise – viienda põlvkonna veerem. SWIC-is teostatakse uue veeremi ja uute taristulahenduste katsetusi ja sertifitseerimist, veel ehitatakse kõrghoonetega ridalinna fragment ning rajatakse teadusuurimislaborid ja sertifitseerimiskeskusega teaduslik-tehniline baas. Lisaks sellele saab keskusest pikemas perspektiivis SRTIP – Ash-Shāriqahi teadusuurimise ja tehnoloogiapargi osa, mille juurde see kuulub.

SkyWay Innovatsioonikeskuses Sharjah’s on esindatud mitte üksnes ÖkoTehnoPargis juba katsetatud veeremimudelid, vaid ka uued linna- ja kaubaveo relss-elektrisõidukid. Esimesed uustulnukad on unikar U4-431-01 VIP-versioon ja kaubaveo-unikont, mis on mõeldud 20- ja 40-jalaste konteinerite veoks. Edaspidi on kavas laiendada transpordivahendite valikut uute suurema kandevõime ja võimsusega rööpapealsete ja -aluste sõidukitega, mis on võimelised suurteks kaubavoogudeks (kuni 200 miljonit tonni aastas) ja suureks reisijate läbilaskevõimeks (kuni 50 tuhat reisijat tunnis).

Innovatsioonikeskuses esitletakse erinevat tüüpi teestruktuure ja tugesid. Need eristuvad mitte üksnes visuaalselt (näiteks Dubai puhul on välimus üks põhinõuetest), vaid ka kandevõime, materjalikulu ja ehitustehnoloogia poolest. Sinna tulevad ka pikad trassilõigud – kuni 1000 m.

Lisaks täielikult toimivatele testlõikudele realiseeritakse SWIC-s täieulatuslik linnataristukompleks, koos jaamade, värava- ja piletiostusüsteemidega.

Selleks, et võimaldada trosstranspordivõrgustiku arendamist kõnealuses piirkonnas ja kogu maailmas, teostatakse SkyWay Innovatsioonikeskuses teadusuurimis- ja katsetus-ehitustöid. Sharjah Ameerika ülikoolis ja teadusuurimispargi innovatsioonikeskuses on kavas luua kompetentsikeskus, kus hakatakse ette valmistama trosstranspordi projekteerimise, konstrueerimise, ehitamise ja käitamise spetsialiste.

SkyWay Innovatsioonikeskuse sünnilugu

SWIC-i ehituse esimese etapi käigus püstitati esimene painduva trossrelss estakaadi trassilõik ning ehitati lõigud pikkusega 100–200–100 meetrit. Tegemist on ÖkoTehnoPargi painduva trassi analoogiga. Kõnealuse kompleksi estakaadi ja taristut parendati märkimisväärselt, selle konstruktsioonis on arvestatud ja parandatud «väikeseid vimkasid», mis esinesid tehnoloogia algmudelitel.

Lisaks sellele hõlmab ehituse esimene etapp uuenduslikke elamuid (ökomaju), kus on rakendatud terve hulk algupäraseid keskkonnatehnoloogiaid. Lisaks uue eluruumi kontseptsiooni tutvustamisele kasutatakse keskust projekti staabina Sharjahs, kus võetakse vastu delegatsioone ja tegeletakse palju muuga. Samas ehitusetapis paigaldatakse sideliinid, rajatakse abihooned, kontrollpunktid ja sõiduteed, mida on tarvis innovatsioonikeskuse edasisteks arenguetappideks.

Esimene sõiduk, mida SkyWay esitleb, on unikar U4-431-01, mille ettevalmistused Valgevenest AÜE-sse transportimiseks on lõpusirgel: enamus nõutavatest test- ja sertifitseerimiskatsetustest on juba läbitud. Seda tüüpi sõiduk suudab reisijaid transportida kiirusel kuni 150 km/h, mugavates tingimustes, seejuures on kütusekulu ühe inimese kohta 0,61 kW ehk 0.16 liitrit kütust 100 km kohta, mis on kordades väiksem kui keskmisel kergsõidukil. Uuel troopilisel versioonil on lisaks eelmainitule võimas jahutussüsteem ja kliimaseade, mis on võimelised 60-kraadises kuumuses hoida salongi temperatuuri +20 kraadi juures.

Millised raskused on ületatud ja milliseid kogemusi saadud?

Ettevõte tõi Araabia Ühendemiraatidesse tohutu hulga ebatüüpilisi lahendusi, mis tuleb enne rakendamist kohalike õigusnormidega korrektselt kooskõlla viia. Loomulikult on sellises arenenud riigis lihtne ehitada tüüpilisi pilvelõhkujaid. Kuid näiteks SkyWay puidust ökomaja on esimene (!) puust maja Araabia Ühendemiraatides. Taastuvatest ressurssidest ehitamine, vastavalt kõrgeimatele keskkonna- ja mugavusstandarditele, oli selles kuumas riigis tulenevalt tuleohutusnõuetest varem võimatu. Kuid tihedas koostöös kohalike partneritega õnnestus ettevõttel Trossrööbastehnoloogiad kõnealune projekt kooskõlla viia ja ehitustöödega alustada. Võimalik, et see loob uue suunise Lähis-Ida arhitektuuris.

Siinkohal räägime ainult majast. Kõik, alates projekti ebaolulistest üksikasjadest kuni suurte elementideni, ebatavalistest briti pistikupesadest ja religioossetel põhjustel AÜE-s vajalikest eraldi veetorudest, kuni tugede ja trasside ehitamiseni nõuab täiendavaid uuringuid ja kooskõlastamist kohalike omavalitsustega. Tegemist on tohutu tööga, mille Trossrööbastehnoloogiad töötajad koos AÜE kolleegidega teostasid uskumatult lühikese ajaga.

Juba AÜE-s ehitamine on ettevõtte jaoks üüratu ja edasiliikumiseks vajalik kogemus. Ettevõte Trossrööbastehnoloogiad toimib juba suurepäraselt Valgevene euroopalikes tingimustes. Araabia Ühendemiraatides kehtivad kardinaalselt erinevad Briti ja Ameerika nõudmised ja vastav dokumentatsioon tuleb koostada inglise keeles. Olles õppinud kõnealuses õigusvallas töötama, suudavad meie spetsialistid operatiivselt tegutseda mistahes riigis.

Kuidas ehitamine edeneb?

Praegu ehitatakse aktiivselt kahte jaama koos ankurtugedega, paigaldamiseks on juba ette valmistatud kaks kõrget vahetuge. Töid teostab kohalik alltöövõtja, ettevõtte Trossrööbastehnoloogiad pideva järelvalve all ja toel. Painduva trossrelsstrassi estakaadi saab püstitada võrdlemiselt kiiresti, mida näitab Sharjah praktika – kokkulepitud töötähtaegadest on kinni peetud, hoolimata ettevõtte jaoks uutest tingimustest ja tellijaga kokkulepitud pooleaastasest nihkest.

Juba mai lõpuks-juuni alguseks on kavas lõpetada uue pargi esimese trassi ehitus. Araabia partnerid ja potentsiaalsed tellijad saavad isiklikult proovida SkyWay reisijatetransporti, mis arendati lühikese ajaga just nende jaoks. Tellijate ees ei ole mitte demonstratsioon-polügoon, vaid reaalne taristuprojekt koos kõigi vajalike elementidega troopiliseks käitamiseks. Kõigest aastaga, alates esialgsete lepete allkirjastamist kuni esimese ehitusfaasi lõpetamiseni, arendati SkyWay ettevõttes fundamentaalselt uued transpordiestakaadid (kolme tüüpi eelpingestatud pidevat trassiliiki), «teise tasandi» taristud (kolme tüüpi) ning veeremid (mitu mudelit relss-sõidukeid), mis on täielikult kohandatavad AÜE keerulistesse looduslikesse ja kliimatingimustesse. Seejuures kulus esimese linnakompleksi ehitamiseks märkimisväärselt vähe aega.

Mis saab edasi?

Sharjah SkyWay Innovatsioonikeskusesesse püstitatakse järgmistel ehitusetappidel veel neli kompleksi (kolm reisijate- ja kaubaveokompleksi ja üks kaubaveokompleks) rööpapealsete ja -aluste veeremite jaoks. Uustulnukate seas on suurema kandevõimega transpordivahendid, näiteks kuni 35-tonniste merekonteinerite veoks mõeldud unikont, kuni 25-tonnise kandevõimega unitrak ning unibussid, mis mahutavad enam kui 300 reisijat. Keskusesse kerkivad üsna pea toimivad reisijate- ja kaubaveojaamad, transpordivahendite teenindusdepoo ja teised objektid.

SkyWay edendab kompleksset lähenemisviisi: arenduste seas on nii linna-elektrisõidukid, mis on äratanud näitustel suurt huvi kui ka suure kandevõimega droonid, millest peagi kõneleme. Kõik need näiliselt mitte kõige tähtsamad arendused on orgaaniliselt integreeritud trosstranspordi ökosüsteemi ja võimaldavad pakkuda laia valikut transporditeenuseid.

Keerukaim osa tööst AÜE-s on juba tehtud: loodud on ärikontaktid, kohalikud spetsialistid on kurssi viidud trosstranspordi ja sellega seotud lahendustega. See kiirendab ehitusprotsessi veelgi.

Edaspidi on kavas luua SkyWay Ülikool, kommertsliinid, linna- ja linnadevaheline trosstranspordivõrgustik ja ridalinnad. Suur osa kavandatavast on veel saladuskatte all.

Originaal:
https://skyway.capital/news/new?id=424

%d bloggers like this: