Transporditehnoloogiatele pühendunud Saksamaal tegutsev väljaanne Urban Transport Magazine on avaldanud artikli, milles käsitletakse SkyWay lisamise võimalusi Dubai infrastruktuuri viiendaks transpordisüsteemiks.

“Rohkem kui 3 miljoni elanikuga Dubai on Araabia Ühendemiraatide suurim metropol. Selle ühistranspordistruktuuri kuuluvad juba trammi- ja bussisüsteemid, metroo ja monorelss. Võimalik, et Dubai saab tulevikus ka viienda transpordisüsteemi.”

Autor toob välja, et inseneriarenduse osas on tehnoloogia üsna küps. Erilist tähelepanu pöörati SkyWay majanduslikele näitajatele ja turvalisusele.

“Mehaanilisest küljest vaadatuna paistab tehnoloogia olevat üsna küps. […] Alates 2015. aastast on SkyWay käitanud tootmisüksuseid ja 36-hektaril laiuvat katsetuskeskust ÖkoTehnoParki Valgevenes Marina Gorka lähistel. Erinevad transpordisüsteemid peaksid hõlmama reisijate liiklust linnasisestel, linnalähistel ja ka linnadevahelistel liinidel kiirustel kuni 600 km/h. SkyWay ütleb, et tema väiksed transpordisõidukid, mahutavusega 1-168 inimest, võivad ohutult liikuda vaid 2-sekundiliste intervallidega, pakkudes transpordimahtu kuni 50 000 reisijat tunnis. Samuti on välja töötatud kaupade veoks ettenähtud versioonid. Erinevate vajaduste jaoks pakutakse erinevaid sõidukitüüpe. Rööpad ja rattad valmistatakse terasest ja on kaitstud rööbastelt mahajooksmise eest. Süsteemi teostatavust demonstreerib SkyWay erinevate tehniliste uuringute, elusuuruses prototüüpide ja katsetustega tuuletunnelis kiirusel 500 km/h. Samal ajal peaksid süsteemi ehitus- ja käitluskulud jääma tunduvalt madalamaks kui teistel innovatiivsetel ja traditsioonilistel transpordilahendustel, nt Hyperloop või tavaline raudtee.”

Artikkel sisaldas projekti suhtes ka mõningat kriitikat. Tuleb välja, et usaldamatus mõndade ametlikult välja toodud omaduste suhtes pole omane mitte ainult “sohvaekspertidele”, vaid ka suhteliselt professionaalsetele ja kogenud transpordispetsialistidele. Artikli lõpus tõi autor välja mõned “lahendamata probleemid”, nagu ta neid ise nimetas. Analüüsime neid probleeme koos SkyWay Technologies spetsialistidega.

Lühikesed vahemaad veeremite vahel

“Mis puudutab SkyWay süsteemide praktilist rakendamist Dubais, on veel mõned küsimused, mis vajavad käsitlemist. Firma on teatanud, et veeremite liikumise intervall on 2 sekundit, keskmine peatuses viibimise aeg on 10 sekundit. See tähendaks pikkade platvormidega jaamu. Teisalt, kui kasutatakse suuremaid mudeleid, näiteks 18 inimest mahutav rong, mis koosneb 3-st Innotrans 2018-l näidatud Unibusist, peaks rong peatuses viibima kauem, umbes 20 sekundit.”

Tegelikult pole see üldse keeruline. Selgitame seda lihtsa näitega maanteedelt: maanteedel liikuvate autode vahe ei ületa tavaliselt 70 meetrit; see kaugus kaetakse 2.1 sekundiga kiirusel 120 km/h. Muide, kahesekundiline intervall on soovituslik paljudes riikides, sh USA-s ja Euroopa Liidus. Arvatakse, et see aeg on piisav, et juht saaks hädaolukorrale reageerida ja võtta vastu otsuse. Masinnägemisega varustatud sõidukite puhul võib seda intervalli vähendada kuni 0.2 sekundini.

Täpselt 2 sekundit on ka intervall, mida SkyWay lubab. Mitu sõidukit, nende arv võib varieeruda, liiguvad ühes kobaras 2-sekundiliste intervallidega. Muidugi võib kobarate intervall olla ka 20 sekundit.

Trassi pealt maha sõites ja jaama sisenedes ning sealt väljudes ei liigu kaasa vaid üks moodul, vaid terve kobar. 20 sekundit on enam kui piisav, et jaamast lahkuda ning nimikiiruseni kiirendada. Kiirteele sisenev auto kulutab vajaliku kiiruse saavutamiseks vähem aega.

Mure jaamade ventilatsiooniga ja nende kujundusega.

“Seni välja antud dokumendid näitavad, et platvormidel, kus toimub reisijate peale- ja mahaminek, puuduvad uksed, võrdluseks on Alstomi pakutavatel trammisüsteemidel kõik peatused varustatud kliimaseadmega ning seetõttu on ka reisijate platvormid eraldatud ekraanustega. Ilma piisava kaitseta lahkuks reisija õhukonditsoneeritud SkyWay sõidukist otse kõrbekuumusesse. Kindlasti vajab süsteem veel edasisi arendus- ja kohandustöid, et see sobiks Dubais rakendamiseks.”

Tõesti puudusid artikli aluseks võetud videos viited platvormide ustele. Artiklis kasutatud video link on siin. SkyWay kiirversiooni esitlus pole kaugeltki uusim ja selles pole mingit pistmist AÜE projektiga.

Mis puudutab jaamade ülesehitust, siis siin sõltub kõik konkreetsetest kliimatingimustest. Paddington ja Kings Cross Ühendkuningriigis on kaetud jaamad, kuid neil puuduvad otsaseinad. Siinkohal on lahendus lihtsam, sisenemine jaama jääb avatuks ning abiruumid, ootealad ja piletikassad võivad olla nii avatud kui ka suletud konstruktsiooniga. See on juba arhitektuuri küsimus. 

Nagu me näeme, on ülaltoodud probleemid põhjustatud arusaamatustest, mitte aga reaalsetest puudujääkidest või vigadest. Kui need probleemid on ainsad, mis saksa hoolikat silma riivasid, nõustume artikli autoriga:

“See tehnoloogia tundub mehaanika poolest üsna küps.”

Allikas: https://rsw-systems.com/news/urban-transport-magazine

Tõlkija: Jan-Sander Simmerman

 

%d bloggers like this: